Wat doen we​ in groep 3

Groep 3 leert lezen met de leesmethode ‘Lijn 3’. Lijn 3 is de naam van de bus die de rode draad vormt in de methode.

Lijn 3 is een complete taalleesmethode waarmee de kinderen leren lezen en waarin ook veel aandacht is voor woordenschat en spelling.
Met Lijn 3 maken de kinderen van groep 3 een jaar lang een fictieve busreis door Leesstad, een interessante en avontuurlijke stad waar ze leren lezen. Buslijn 3, bestuurd door de vrolijke chauffeur Ben Bus, vertrekt vanaf het schoolplein en brengt de kinderen van plek naar plek. Van het restaurant naar de dierentuin en van het bos naar het museum. De bus stopt bij twaalf haltes (twaalf thema’s) waar de kinderen van alles ontdekken en leren over het thema. Behalve met een werkboek werkt uw kind het komende jaar met verschillende andere materialen, zoals een leesboek, een rijtjesboek, een woordmaker en een magnetische letterdoos. Ook kent Lijn 3 een digibordprogramma en een computerprogramma dat bij alle lessen gebruikt wordt. Het computerprogramma kan ook thuis gebruikt worden.
Lijn 3 werkt met een leesinstructie op drie niveaus: 1, 2 en 3 sterren. Er is veel aandacht voor de zwakke lezers. Ook de goede lezers krijgen instructie op hun eigen niveau. Op deze manier haalt de methode het beste uit ieder kind.

​We werken ook aan het vergroten van de woordenschat. We leren kinderen nieuwe woorden die ze nog niet kunnen lezen, maar wel begrijpen. Die woorden hebben ze nodig om later (in groep 4 en verder) teksten te kunnen lezen en begrijpen. Met Lijn 3 oefenen we ook de juiste spelling van woorden. Daarmee maken we in groep 3 een eerste begin: in groep 4 tot en met 8 gaan we daarmee verder. Het is in groep 3 dan ook helemaal niet erg als kinderen nog fouten maken in zelfgeschreven teksten, bijvoorbeeld briefjes die ze thuis schrijven. Vaak schrijven kinderen de woorden nog 'zoals ze klinken'. Later leren ze de juiste spelling van de woorden.

We gebruiken de schrijfmethode Klinkers. De geleerde letter bij het lezen wordt aangeboden bij het schrijven. Ook leren we in groep 3 de getallen 0 t/m 9 op de juiste manier te schrijven.​ is erg belangrijk dat uw kind een goede pengreep heeft, wij letten hier niet alleen op bij schrijven, maar ook tijdens rekenen en op andere momenten waarop uw kind een potlood of stift vasthoudt. Wilt u uw kind thuis ook helpen om aan de goede pengreep te denken? ​

De rekenmethode Wereld in Getallen heeft als lesopbouw een start en instructie en daarna de zelfstandige verwerking. We oefenen dit jaar vooral de getallen t/m 40, leren de cijfers correct te schrijven, verkennen en oefenen de splitsingen t/m 10 en oefenen erbij- en erafsommen tot 10. Daarnaast komen in de projectlessen meten, tijd (dagen van de week en het klokkijken hele uren) en geld aan de orde.

We willen werken aan een goede sfeer in de klas en dat doen we met de Kanjertraining. D.m.v. het voorlezen van een prentenboek en daarbij behorende oefeningen wordt er op speelse wijze gewerkt aan het versterken van de onderlinge band. Ook wordt er veel aandacht besteedt aan de wijze van het oplossen van kleine conflicten.

Kortom, er wordt een hoop geleerd en geoefend in groep 3!

De betrokkenheid en interesse van ouders werkt erg stimulerend voor de kinderen en u bent dan ook van harte welkom om na schooltijd de klas in te komen!​